Lucchese Franco

Associate Professor 11/E1
General psychology, psychobiology and psychometrics
Rome (since 2018):

Metodologia della ricerca. Metodi e tecniche per l'analisi dei dati. Psicofisiologia e psicometria per lo studio del comportamento. Neuroscienze cliniche. Informatizzazione delle procedure per l'acquisizione e l'analisi di dati clinici e sperimentali. Implementazione di modelli statistici avanzati. Statistica medica. Gestione della salute: modelli matematici e strategie di analisi dei dati. Metodi per l'apprendimento a distanza. TIC e disabilità: tecnologie e tecnologie assistive per i disturbi dell'apprendimento; apprendimento collaborativo. Fattori umani e qualità della vita. Studio e sviluppo di strumenti legati alle problematiche della salute, dell’inclusione e alla qualità della vita in un contesto biopsicosociale. Comunicazione e informazione nei campi clinici e di ricerca.

L'attività di ricerca mira a creare una sinergia tra metodi di ricerca, neuroscienze, cultura dell'inclusione, didattica e ricerca educativa, nel contesto formale e contenutistico delle scienze dell'informazione. Leader di numerosi programmi di ricerca nazionali e internazionali; coordinatore di iniziative ministeriali per l'apprendimento permanente; coordinatore della sezione di analisi dei dati nei programmi di ricerca internazionali; direttore di Master; coordinatore di due laboratori di ricerca dell'Università Sapienza di Roma; responsabile di diversi accordi bilaterali scientifici internazionali tra Sapienza e LAC (paesi dell'America latina e dei Caraibi) sulla qualità della vita; l'istruzione e applicazione delle ICT nell'e-health.

Società scientifiche di appartenenza

Afferenza a Centri di Ricerca - Sapienza Università di Roma

Afferenza a Centri di Ricerca nazionali e internazionali

RESEARCH LINES

Research Methodology. Methods and techniques for data analysis in a clinical setting. Psychophysiology and psychometrics for the study of behavior. Computerization of procedures for the acquisition and analysis of clinical and experimental data. Implementation of advanced statistical models. Medical statistics. Health Management: Mathematical models and data analysis strategies. Methods for distance learning. ICT and disability: assistive technologies and technologies for learning disorders; collaborative learning. Human factors and quality of life. Communication and information in the clinical and research fields. The research activity is aimed at creating a synergy between research methods, neuroscience, disability and integration culture, didactics and educational research, in the formal and content context of information sciences.

Leader of several research programs; coordinator of ministerial initiatives of lifelong learning; coordinator of data analysis section in international research programs; director of the Master “Assistant/facilitator for autonomy and communication for people with visual and hearing impairments” – Sapienza University of Rome; coordinator of two Research Laboratories in Sapienza University of Rome; responsible of  several Scientific International Bilateral agreements between Sapienza and LAC (Latino America and Caribbean countries) on Quality of life; Education and  ICT application in e-health.

Expertise: Research Methodology; Data Analysis;  Statistical models implementation; ICT for e_Health; Accessibility; Usability; Psychometric test implementation; Production of learning materials; Implementation and evaluation of e-learning platforms.

Associate Professor 11/E1
General psychology, psychobiology and psychometrics

Vice President of the Master's Degree “Nursing and obstetric sciences” in Sapienza University of Rome (since 2018):

Head of Assistive Technologies Laboratory – Sapienza University of Rome (since 2015).

Telefono:

Edificio:

via dei Marsi, 78

Stanza:

Stanza 106 - I piano - Facoltà di Medicina e Psicologia

AVVISO PER GLI STUDENTI:

il ricevimento studenti del prof. Lucchese si tiene il martedì, dalle ore 16:00 alle ore18:00, previo appuntamento.

Email: franco.lucchese@uniroma1.it

Download: