Laboratorio di Valutazione del Linguaggio e dell'Apprendimento

Responsabile: Sabine Pirchio

Stanza n.: Stanza 3 (L002 P1)

Piano: Piano primo (P1)

Mail del responsabile: sabine.pirchio@uniroma1.it

Link censimento Sapienza: https://research.uniroma1.it/laboratorio/144851

Descrizione del laboratorio

Il laboratorio svolge attività di ricerca, di formazione e di intervento negli ambiti applicativi relativi ai temi della cognizione, del linguaggio, dell’apprendimento e della plusdotazione, dall’infanzia all’adolescenza, nello sviluppo tipico e atipico. Le attività del laboratorio si articolano in: RICERCA; SERVIZI DI VALUTAZIONE; SERVIZI DI CONSULENZA; ATTIVITÀ IN CONVENZIONE con enti esterni; FORMAZIONE; DIFFUSIONE DELLA RICERCA

Obiettivi generali del laboratorio:

Promozione del metodo storiografico e della ricerca in storia della psicologia e della psicoterapia. Formazione dei dottorandi e dei tirocinanti presso la cattedra di storia della psicologia. Archivio di materiale storiografico e del server dell’archivio on line. Luogo di lavoro dei dottorandi e dei tirocinanti della cattedra di storia della psicologia.

ERC: 1) SH4_2 Personality and social cognition, emotion; 2) SH4_3 Clinical and health psychology

Keywords: Metodi di ricerca; ricerca in ambito clinico; Strumenti di ricerca.

Aree di ricerca del laboratorio:

1)     Modelli di analisi dei dati avanzati utili in campo clinico e dinamico: Curve di crescita; Inferenza causale con modelli longitudinali; Average and individual causal effects. 2)   Modelli di validazione di strumenti di misura utili in campo clinico e dinamico; Sviluppi della teoria classica dei test; Bi-factor model; Latent State-Trait models. 3)     Misurazione implicita: Implicit Association Test e le sue varianti; Relational Responding Task; Diffusion models

Pubblicazioni ultimi 10 anni:  2022

Gasparini, C., Caravale, B., Focaroli, V., Paoletti, M., Pecora, G., Bellagamba, F., Chiarotti, F., Gastaldi, S., Addessi, E. (2022). Online Assessment of Motor, Cognitive, and Communicative Achievements in 4-Month-Old Infants. Children, 9(3), 424.
Lonigro A., Longobardi E., Laghi F. (2022), The interplay between expressive suppression, emotional self-efficacy and internalizing behavior in middle adolescence, Child & Youth Care Forum DOI: 10-1007/s10566-022-09685-x
Morelli M., Graziano F., Chirumbolo A., Baiocco R., Longobardi E., Trumello C., Babore A., Cattellino E. (2022), Parental mediation of Covid-19 news and children’s emotion regulation during lockdown, Journal of Child and Family Studies, 2022, DOI: 10.2007/10826-022-02266-5
Pecora, G., Focaroli, V., Paoletti, M., Barca, L., Chiarotti, F., Borghi, A. M., Gasparini, C., Caravale, B., Bombaci, I., Gastaldi, S., Bellagamba, F., Addessi, E. (2022). Infant sleep and development: Concurrent and longitudinal relations during the first 8 months of life. Infant Behavior and Development, 67, 101719.
Spataro P., Cerutti R. Laghi F., Longobardi E., (2022), Indirect relations between language and behavior problems in preschoolers: The role of executive difficulties, The Journal of Genetic Psychology, 2022, 1-19. (DOI: 10.1080/00221325.2022.2082859).
2021
Addessi, E., Galloway, A. T., Wingrove, T., Brochu, H., Pierantozzi, A., Bellagamba, F., Farrow, C. V. (2021). Baby-led weaning in Italy and potential implications for infant development.
Appetite, 164, 105286.
Bellagamba, F., Presaghi, F., Di Marco, M., D’Abundo, E., Blanchfield, O., & Barr, R. (2021).
How Infant and Toddlers’ Media Use Is Related to Sleeping Habits in Everyday Life in Italy. Frontiers in Psychology, 12, 815.
Costa, S., Langher, V., & Pirchio, S. (2021). Teachers’ Implicit Attitudes Toward Ethnic Minority Students: A Systematic Review. Frontiers in Psychology, 12:712356. doi: 10.3389/fpsyg.2021.712356.
Longobardi E., Spataro P., Morelli M., Laghi F. (2021), Executive function ratings in educational settings: Concurrent relations with cognitive and affective theory of mind, Early Child Development and Care, 2021, DOI: 10.1080/03004430.2021.1975692
Longobardi E., Lonigro A., Laghi F., O’Neill D.K. (2021), The assessment of early pragmatic development: A study of the validity of the Language Use Inventory-Italian, Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 2021doi.org/10.1044/2021_JSLHR-20-00516
Longobardi E., Spataro P., Calabrò M., (2021), Maternal mind-mindedness and communicative functions in free play and mealtime contexts: Stability, and continuity and relations with child language at 16 months, Journal of Child Language, 2021, 1-26 (DOI: 10.1017/S0305000920000835).
Lonigro A., Longobardi E., Laghi F. (2021), Pragmatics in the elementary school years: The contribute of mental state language used in narrative and persuasive texts, Current Psychology, 2021(DOI: 10.1007/s12144-021-01462-8).
2020
Barr, R., Kirkorian, H., Radesky, J., Coyne, S., Nichols, D., Blanchfield, O., ... & Bellagamba, F., Fizpotrick, C. (2020). Beyond screen time: a synergistic approach to a more comprehensive assessment of family media exposure during early childhood.
Frontiers in Psychology, 11, 1283.
Bellagamba F., Addessi E. (2020). Svezzamento del bambino e passaggio all’alimentazione autonoma: modelli a confronto in una prospettiva montessoriana. Vita dell’Infanzia. 1-2, p.26-33.
De Petrillo, F., Paoletti, M., Bellagamba, F., Manzi, G., Paglieri, F., & Addessi, E. (2020).
Contextual factors modulate risk preferences in adult humans. Behavioural processes, 176, 104137.
Giovannoli, J., Martella, D., Federico, F., Pirchio, S., & Casagrande, M. (2020). The Impact of Bilingualism on Executive Functions in Children and Adolescents: A Systematic Review Based on the PRISMA Method. Frontiers in Psychology, 11:574789. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.574789.
Lonigro A., Longobardi E., Laghi F. (2020), Narrative and persuasive texts written by pupils acrosss primary school, European Journal of Developmental Psychology, 17, 2, 179-198 (DOI: 10.1080/17405629.2018.1555459).
IF 2018=1.667
Pecora, G., Bellagamba, F., Chiarotti, F., Paoletti, M., Castano, M. L., & Addessi, E. (2020).
The Effect of Symbolic Distancing on Delay Tolerance across the Preschool Period. Journal of Cognition and Development, 21(1), 92-103.
Spataro P., Calabrò M., Longobardi E. (2020), Prosocial behavior mediates the relation between empathy and aggression in primary school children, European Journal of Developmental Psychology, 17, 5, 727-745 (DOI: 10.1080/17405629.2020.1731467).
2019
Longobardi E., Spataro P., Rossi-Arnaud C. (2019), Direct and indirect associations of empathy, theory of mind and language with prosocial behavior: Gender differences in primary school children, The Journal of Genetic Psychology, 180, 6, 266-279 (DOI: 10.1080/00221325.2019.1653817).
Longobardi, E., Spataro, P., Pecora, G., Bellagamba, F. (2019), Indices of social knowledge in Italian-speaking children: Relations between personal pronouns, verb conjugations and mental state language, First Language, 39, 4, 396-411 (DOI: 10.1177/0142723719840514).

Passiatore, Y., Pirchio, S., Oliva, C., Panno, A., & Carrus, G. (2019). Self-efficacy and Anxiety in Learning English as a Foreign Language: Singing in Class Helps Speaking Performance. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS Journal), (20), 121-138. https://doi.org/10.7358/ecps-2019-020-passi
Passiatore, Y., Pirchio, S., Carrus, G., Maricchiolo, F., Fiorilli, C., and Arcidiacono, F. (2019). Intercultural practices and inclusive education in Europe: can migration be a resource for individual and societal development? European Journal of Psychology of Education, 34(1), 209–224. doi: 10.1007/s10212-017-0360-y.
Pirchio, S., Passiatore, Y., Carrus, G., & Taeschner, T. (2019). Children’s interethnic relationships in multiethnic primary school: results of an inclusive language learning intervention on children with native and immigrant background in Italy. European Journal of Psychology of Education. 34(1), 225–238. https://doi.org/10.1007/s10212-017-0363-8.

2018
LONGOBARDI E., CAMILLO E., PELLINO C. (2018), Il ruolo del contesto nel gioco funzionale e simbolico in bambini con Disturbo dello Spettro Autistico, Rassegna di Psicologia, 2, XXXV, 5-14.
(DOI: 10.4458/0722_01).
LONGOBARDI E., SPATARO P., COLONNESI C. (2018), Maternal communicative functions and mind-mindedness at 16 months as predictors of children’s internal and non-internal language at 20 minths, Infant Behavior & Development, 50, 52-63 (doi.org/10.1016/j.infbeh.2017.11.003).
LONGOBARDI E., SPATARO P., PIZZICANNELLA E. (2018), Writing, spelling and narrative competence in fictional stories of Italian primary-school-children, EUROPEAN JOURNAL OF PSYCHOLOGY OF EDUCATION, 33, 2, 277-293 (DOI: 10.1007/s10212-017-0328-y).
LONIGRO A., LONGOBARDI E., LAGHI F. (2018), Narrative and persuasive texts written by pupils acrosss primary school, European Journal of Developmental Psychology,1-21 (DOI: 10.1080/17405629.2018.1555459).

ONOFRIO D., CASELLI C., FERRI R. (2018), Lo sviluppo lessicale nei bambini bilingui di età prescolare, PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO, in press.
Pecora G., Addessi E., Paoletti M., Bellagamba F. (2018). Relations between false belief understanding and temperament in the preschool age. Journal of Child and Family Studies, 27(5), p.1682-1691. doi: https://doi.org/10.1007/s10826-017-0981-4. IF:1,4.
PEZZUTI, L., NACINOVICH, R., OGGIANO, S., BOMBA, M., FERRI, R., LA STELLA, A., ROSSETTI S., ORSINI, A. (2018), JOURNAL OF INTELLECTUAL DISABILITY RESEARCH, Blackwell Scientific Publications, Oxford, 2018, Vol. 62, p. 593-603, ISSN: 0964-2633, doi: 10.1111/jir.12499.

Pirchio, S., Passiatore, Y., Panno, A., Maricchiolo, F., & Carrus, G. (2018). A Chip Off the Old Block: Parents’ Subtle Ethnic Prejudice Predicts Children’s Implicit Prejudice. Frontiers in Psychology, 9, 110.
ROLLO D., LONGOBARDI E., SPATARO P., SULLA F. (2018), The construction of self in relationship. Narratives and reference to mental states between mothers and their young children, FRONTIERS IN PSYCHOLOGY, 8: 2060, 10- 11 (DOI: 10.3389/fpsyg.2017.02060)
SPATARO P., ROSSI-ARNAUD C., LONGOBARDI E. (2018), Are belief-based justifications associated to metalinguistic awareness? A cross-sectional study with school-age children, INFANT AND CHILD DEVELOPMENT, 27,1, 1-13, (DOI: 10.1002/icd.2048).

2017
BALDI S., LONGOBARDI E., FILIPPO GIULIA, CARAVALE B. (2017). Abilità di pre-scrittura e funzioni esecutive in bambini tra i 3 e i 5 anni. RASSEGNA DI PSICOLOGIA, vol. XXXVI, p. 5-15, ISSN: 1974-4854, doi: 10.4558/8371
CARLESCHI A., SCALA A., FERRI R., (2017), Lo scambio emotivo-interattivo fra bambino con Sindrome di Down e genitori, RASSEGNA DI PSICOLOGIA, n.1, vol. XXXVI, pp. 29-39, DOI: 10.4558/8371-03, ISSN: 0748-1756.
FRIGERIO A., SALI M.E., SPATARO P., LONGOBARDI E., RESCORLA L. (2017), La valutazione dello sviluppo lessicale attraverso la scala Language Development Survey in un campione di bambini tra i 18 ei 36 mesi, Giornale di Neuropsichiatria dell’Età Evolutiva, 37, 1-12, ISSN: 0392-4483.

GASPARINI C., CARAVALE B., REA M., COLETTI M. F., TONCHEI V., BUCCI S., DOTTA A., DE CURTIS M., GENTILE S., FERRI R. (2017), Neurodevelopmental outcome of Italian preterm children at 1 year of corrected age by Bayley-III scales: An assessment using local norms. EARLY HUMAN DEVELOPMENT, vol.113, pp 1-6, - ISSN: 0378-3782
LONGOBARDI E., LONIGRO A., LAGHI F., O’NEILL D.K. (2017), Pragmatic language development in 18- to 47- month-olds Italian children: A study,with a Language Use Inventory, FIRST LANGUAGE, 37, 252-266 (DOI: 10.1177/0142723716689273)
LONGOBARDI E., SPATARO P., D’ALESSANDRO M., CERUTTI R. (2017), Temperant dimensions in preschool children: links with cognitive and affective Theory of Mind, EARLY EDUCATION AND DEVELOPMENT, 28, 377-395 (DOI: 10.1080/10409289.2016.1238673).
LONGOBARDI E., SPATARO P., PUTNICK D., BORNSTEIN M.H. (2017), Do noun and verb production predict later verb and noun production? Theoretical implications, Journal of Child Language, 44, 480-495. (DOI: 10.1017/S0305000916000064)
Mercado-Doménech, S. J., Carrus, G., Terán-Álvarez-Del-Rey, A., & Pirchio, S. (2017). Valuation Theory: an Environmental, Developmental and Evolutionary Psychological Approach. Implications for the Field of Environmental Education. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS Journal), (16), 77-97.
Paoletti, M., De Petrillo, F., Bellagamba, F., Addessi, E., (2017).
Gli aspetti emotivi delle scelte in condizioni di rischio in una prospettiva comparata. Sistemi Intelligenti, vol. 29, p. 249-270, ISSN: 1120-9550, doi: 10.1422/87754.
Passiatore, Y., Pirchio, S., Carrus, G., Maricchiolo, F., Fiorilli, C., and Arcidiacono, F. (2017).
Intercultural practices and inclusive education in Europe: can migration be a resource for individual and societal development? European Journal of Psychology of Education 1–16. doi: 10.1007/s10212-017-0360-y
Pecora, G., Zoratto, F., Paoletti, M., Bellagamba, F., Paglieri, F., Addessi, E. (2017). Executive function. In J. Vonk, T.K. Shackelford (eds.), Encyclopedia of Animal Cognition and Behavior (pp. 1-5).
DOI: 10.1007/978-3-319-47829-6_1048-1.
Pirchio, S., Passiatore, Y., Carrus, G., Maricchiolo, F., Taeschner, T., Arcidiacono, F. (2017).
Teachers and parents involvement for a good school experience of native and immigrant children. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies, 15, 73-94.
Pirchio, S., Passiatore, Y., Carrus, G., & Taeschner, T. (2017). Children’s interethnic relationships in multiethnic primary school: results of an inclusive language learning intervention on children with native and immigrant background in Italy. European Journal of Psychology of Education, 1-14. https://doi.org/10.1007/s10212-017-0363-8
ROSSI-ARNAUD C., LONGOBARDI E., SPATARO P. (2017), Pointing movements both impair and improve visuospatial working memory dependng on serial position, COGNITION AND MEMORY, 45, 6, 903-915 (DOI: 10.3758/s13421-017-0704-5)
2016
LONGOBARDI E., SPATARO P., ROSSI-ARNAUD C. (2016), Relations between Theory of mind, mental state language, and social adjustment adjustment in primary-school children. EUROPEAN JOURNAL OF DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY, 13, 4, 424-438 (DOI: 10.1080/17405629.2015.1093930).
LONGOBARDI E., LONIGRO A., LAGHI F. (2016), References to mental states in mother-child conversation in the second year of life, JOURNAL OF CHILD AND FAMILY STUDIES, 25, 3, 756-766 (DOI 10.1007/s10826-015-0255-y).
LONGOBARDI E., SPATARO P., PUTNICK D., BORNSTEIN M.H. (2016), Noun and verb production in maternal and child language: Continuity, stability, and prediction across the second year of life, LANGUAGE LEARNING AND DEVELOPMENT, 12, 2, 183-198 (DOI: 10.1080/15475441.2015.1048339)
LONGOBARDI E., SPATARO P., FRIGERIO A., RESCORLA L., (2016), Language and social competence in typically developing children and late talkers between 18 and 35 months of age, EARLY CHILD DEVELOPMENT AND CARE, 186, 436-452 (DOI: 10.1080/03004430.2015.1039529)
LONGOBARDI E., SPATARO P., FRIGERIO A., RESCORLA L., (2016), Gender differences in the relationship between language and social competence in preschool children, INFANT BEHAVIOR & DEVELOPMENT, 43, 1-4 (dx.doi.org/10.1016/j.infbeh.2016.03.001)
Passiatore Y., Pirchio S., Taeschner T. (2016).
L’interculturalismo a scuola: le credenze di insegnanti di scuola dell’infanzia e primaria. Psicologia dell'educazione, vol. 1, p. 53-70.
REA M., FERRI R., NEMOLA A., LANGHER V., LAI C. (2016), Attachment relationship to teacher and intensity of emotional expression in children with Down syndrome in regular kindergarten and nursery school.
JOURNAL OF INTELLECTUAL DISABILITIES – DOI: 10.3109/13668250.2015.1106453., pp 31-41 ISSN1744-6295.
SOLANO L., CORDELLA B., Di TRANI M, FERRI R., RENZI A. (2016).
Psychologists and family phisicians in an experience of collaborative care in Italy. An Effort Towards Integration and Against Stigma. In: M. F. Freda R. De Luca Picione (ed). Healthcare and Culture: Subjectivity in Medical Contexts. p. 121-142, Information Age Publishing, Inc.
2015
Bellagamba F. (2015). La Teoria della Mente nella prima infanzia: prospettive di ricerca. Rivista Internazionale di Filosofia e Psicologia, 6, 2, 212-218. doi: 10.4453/rifp.2015.0018, ISSN 2039- 4667; E-ISSN 2239-2629.
Bellagamba, F., Addessi, E., Focaroli, V., Pecora, G., Maggiorelli, V., Pace, B., Paglieri, F. (2015).
False belief understanding and ‘cool’ inhibitory control in 3- and 4-year-old Italian children. Frontiers in Psychology, 6, 872, doi: 10.3389/fpsyg.2015.00872. IF: 2,5.
Carrus, G., Passiatore, Y., Pirchio, S., Scopelliti, M. (2015). Contact with nature in educational settings might help cognitive functioning and promote positive social behaviour. / El contacto con la naturaleza en los contextos educativos podría mejorar el funcionamiento cognitivo y fomentar el comportamiento social positivo, Psyecology: Revista Bilingüe de Psicología Ambiental / Bilingual Journal of Environmental Psychology Psyecology. doi10.1080/21711976.2015.1026079
COTTINI M., PIERONI L., SPATARO P., DEVESCOVI A., LONGOBARDI E., ROSSI-ARNAUD C. (2015), Featuring binding and the processing of globallocal shake in bilingual and monolingual children, MEMORY & COGNITION, 43, 441-452 (DOI 10.3758/s13421-014-0467-1).

LONGOBARDI E., RIENZI S., SPATARO P., COLONNESI C. (2015), Funzioni comunicative e mind-mindedness nell’interazione madre-bambino a 16 mesi di età, PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO, 2, 345-356 (DOI: 10.1449/80317).
LONGOBARDI E., ROSSI-ARNAUD C., SPATARO P., PUTNICK D., BORNSTEIN M.H. (2015), Children’s Acquisition of Nouns and Verbs in Italian: Contrasting the Role of Frequency and Positional Salience in Maternal Language, JOURNAL OF CHILD LANGUAGE, 42, 1, 95-121 (DOI: 10.1017/S0305000913000597)
Pecora, G., Addessi, E., Schino, G., Bellagamba, F. (2015).
Attività di spostamento e interiorizzazione di un divieto in bambini in età prescolare durante un compito di ritardo della gratificazione. Infanzia e Adolescenza, 14(3), 232-249. doi: 10.1710/2124.23002.
PEZZUTI L., LONGOBARDI E., ROSSETTI S., BARTOLINI E., NATALE G., SAPPINO M., ARTISTICO D. (2015), The relation between the theory of mind and socio-emotional functioning in a sample of older adults.
JOURNAL OF NEUROLOGY AND PSYCHOLOGY, 2015; 3(2):7. ISSN: 2332-3469
ROSSI-ARNAUD C., SPATARO P., MARQUES V.R.S. LONGOBARDI E. (2015), Pointing towards visuospatial patterns in short-term memory: Differential effects on familiarity and recollection-based judgment, CANADIAN JOURNAL OF EXPERIMENTAL PSYCHOLOGY, 69, 80-88 (dx.doi. org/10.1037./cep0000034)
SOLANO L., DI TRANI M., FERRI R., RENZI A., (2015), The family physician and the psychologist together in primary care: an effort towards integrations, DOI: 19.1159/000438780. vol. 84, pp 66-66. In the Psychosomatic Factor in Clinical Practice. In PSYCHOTERAPY AND PSYCHOSOMATICS – ISSN: 1423-0348.

SOLANO L, DI TRANI M., FERRI R., RENZI A. (2015), Offrire risposte dove emerge la domanda: lo Psicologo di Base nell’Assistenza Sanitaria Primaria. RICERCHE DI PSICOLOGIA, Vol.1, pp. 244 261. DOI: 10.32802015-001015
SPATARO P., MARQUES V.R.S. LONGOBARDI E., ROSSI-ARNAUD C., (2015), Does pointing facilitate the recall of serial position in visuospatial working memory?
COGNITIVE PROCESSING, 16, 377-381 (DOI 10.1007/s10339-015- 0681-1).
2014
BELLAGAMBA F., LAGHI F., LONIGRO A., PACE C., LONGOBARDI E., (2014), Concurrent relations between Inibitory Control, Vocabulary, and Internal State Language in 18-and 24-month-old Italian-speaking infants. EUROPEAN JOURNAL OF DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY, 11, 4, 420-432 (DOI:10.1080/ 17405629.2013.848164).
Addessi E., Bellagamba F., Delfino A., De Petrillo F., Focaroli V., Macchitella L., Maggiorelli V., Pace B., Pecora G., Rossi S., Sbaffi A., Tasselli M.I., Paglieri F. (2014).‘Waiting by mistake: Symbolic representation of rewards modulates intertemporal choice in capuchin monkeys, preschool children and adult humans.
Cognition (130), 428-441. http://dx.doi.org/10.1016/j.cognition.2013.11.019. IF: 3,5.
FERRI R., CARLESCHI A., TRENTINI C., SPERANZA A.M. (2014), Strategie di regolazione affettiva in bambini con Sindrome Down. INFANZIA E ADOLESCENZA, 1, 19-30. doi 10.1710/954.10441.
LONGOBARDI E., BALDI S., (2014), Velocità di scrittura e ortografia nella produzione del testo scritto in età scolare, PSICOLOGIA DELL’EDUCAZIONE, vol. 8, 3, 367-380.
ISSN 1971-3711.
LONGOBARDI E., SPATARO P., RENNA MARIALUISA, ROSSI-ARNAUD C., (2014), Comparing fictional, personal and hypothetical narratives in primary school: Story grammar and mental state language, EUROPEAN JOURNAL OF PSYCHOLOGY OF EDUCATION, 29, 2, 257-275 (DOI: 10.1007/s10212-013- 0197-y).
LONGOBARDI E., SPATARO P., ROSSI-ARNAUD C. (2014), The relationship between motor development, gestures and language production in the second year of life: A mediational analysis. INFANT BEHAVIOR & DEVELOPMENT, vol. 37, p. 1-4, ISSN: 0163-6383, doi: DOI: 10.1016/j.infbeh.2013.10.002
Pecora G., Addessi E., Schino G., Bellagamba F. (2014). Do displacement activities help preschool children to inhibit a forbidden action? Journal of Experimental Child Psychology (126), 80-90. http://dx.doi.org/10.1016/j.jecp.2014.03.008.
IF: 2,6.
REA M., DELL’ANNO S., BOSCO E., NICASTRI M., MANCINI P., TRAISCI G., FERRI R. (2014), L’interazione triadica nelle famiglie con bambini sordi con impianto cocleare. , LOGOPEDIA E COMUNICAZIONE, Vol. 10(3), pp. 277-296. ISSN: 1825-6724.
RESCORLA L., FRIGERIO A., SALI M., SPATARO P., LONGOBARDI E. (2014).
Typical and Delayed Lexical Development in Italian. JOURNAL OF SPEECH LANGUAGE AND HEARING RESEARCH, vol. in press, p. 1-35, ISSN: 1092- 4388, doi:10.1044/2014_JSLHR-L-13-0242
TERRONE G., DI SARNO V., FERRI R., LUCARELLI L.(2014), Development of personal and social autonomy in teenagers and young adults with Down Syndrome: an empirical study on selfrepresentations in family relationships. LIFE SPAN And DISABILITY, , vol.2(17), pp. 223-244, ISSN : 20135-5963
2013
Bellagamba F., Laghi F., Lonigro A., Pace C.S., Longobardi E. (2013). ‘Concurrent relations between inhibitory control, vocabulary and internal state language in 18- and 24-month-old Italian speaking infants. European Journal of Developmental Psychology, http:dx.doi.org/10.1080/17405629.2013.848164. IF: 1,07.

LONGOBARDI E. FERRARI F. RENNA M., SPATARO P. (2013), Il ruolo della struttura sintattica e narrativa nella produzione del lessico psicologico: storie inventate e personali a confronto in età scolare, RASSEGNA DI PSICOLOGIA, 2, vol. 30, n. 2, 9-28. ISSN 1225-5196.
LONGOBARDI E., SPATARO P., RENNA M., (2013). Relationship between false belief, mental state language, metalinguistic awareness and social abilities in school-age children.
PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, vol. 114, p. 365-371, ISSN: 1877-0428, doi: 10.1016/j.sbspro.2013.12.713
Pirchio, S., Tritrini, C., Passiatore, Y., Taeschner, T. (2013).
The Role of the Relationship between Parents and Educators for Child Behaviour and Wellbeing. International Journal about Parents in Education , Vol. 7, No. 2, 145-155.
SPATARO P., LONGOBARDI E., SARAULLI D., ROSSI-ARNAUD C. (2013), Interactive effects of age-of-acquisition and repetition priming in the lexical decision task. EXPERIMENTAL PSYCHOLOGY, vol. 60 (4), 235-242 (DOI: 10.1027/1618-3169/a000192).
2012
Bellagamba F., Laghi F., Lonigro A., Pace C.S. (2012). ‘Re-enactment of intended acts from a video presentation by 18- and 24- month-old children’.
Cognitive Processing, vol. 13, p. 381-386, ISSN: 1612-4782, doi: 10.1007/s10339-012-0518-0. IF: 1,75.
LONGOBARDI E., CAMILLO E., DE LORENZO F., EIANTI M., BERNABEI P. (2012). L'Interazione tra genitore e bambino con disturbo dello spettro autistico: analisi delle funzioni comunicative. PSICHIATRIA DELL'INFANZIA E DELL'ADOLESCENZA, vol. 79, p. 294-310, ISSN: 0393-361X
LONGOBARDI E., ROSSI ARNAUD C., SPATARO P. (2012).
Individual differences in the prevalence of words and gestures in the second year of life: Developmental trends in Italian children. INFANT BEHAVIOR & DEVELOPMENT, p. 847-859, ISSN: 0163-6383, doi: 10.1016/j.infbeh.2012.07.024
Passiatore, Y., Pirchio, S. (2012) Educational settings as restorative environments. Bulletin of People-Environment Studies, 38, 9-11.
ROSSI-ARNAUD C., SPATARO, LONGOBARDI E. (2012). Effects of Pointing on the Recall of Simultaneous and Sequential Visuospatial Arrays: A Role for Retrieval Strategies? PSYCHOLOGICAL RESEARCH, vol. 76, p. 699-712, ISSN: 0340-0727, doi: 10.1007/s00426-011-0394-8
SPATARO P., MULLIGAN N., LONGOBARDI E., ROSSI-ARNAUD C. (2012). Effects of age of acquisition in the word fragment completion task: Evidence for an orthographic locus in implicit memory.
EXPERIMENTAL PSYCHOLOGY, vol. 59, p. 22-29, ISSN: 1618-3169, doi: 10.1027/1618-3169/a000121
SPATARO P., LONGOBARDI E., SARAULLI D., ROSSI ARNAUD C. (2012).
Interactive Effects of Age-of-Acquisition and Repetition Priming in the Lexical Decision Task: a Multiple Loci Account. EXPERIMENTAL PSYCHOLOGY, ISSN: 1618-3169, DOI: 10.1027/1618-3169/a000192
2011
DI NOCERA M., FERRI R., MISIANO M. (2011), Il processo di integrazione scolastica dei bambini con Sindrome Down: un’indagine nelle scuole del Lazio e della Sardegna, SINDROME DOWN NOTIZIE, 2, 2-8. ISSN 1122-147X
LONGOBARDI E., BALDI S., DEVESCOVI A. (2011). Abilità di scrittura e composizione del testo nei bambini della scuola primaria. PSICHIATRIA DELL'INFANZIA E DELL'ADOLESCENZA, vol. 78, p. 533-547, ISSN: 0393-361X
SPARANO A., NIEZNANSKA A.A., DE BERARDINIS D., PANETTA R.,FERRI R., AGOSTINO R.(2011).
Preterm discharge effects: Relationship between the maternal experience and newborn’s psychobiological regulation. POLISH PSYCHOLOGICAL BULLETTIN, vol. 42, pp. 1-5, ISSN: 0079 2993
SPARANO A., EPIFANI P., DE BERARDINIS D., FERRI R. (2011), La costruzione di un servizio per le famiglie dei bambini nati pretermine: un’esperienza di promozione della salute”, PSICOLOGIA DELLA SALUTE, 2, 123-138. DOI: 10.3280/PDS2013-002001
 

 

Progetti di ricerca finanziati ultimi 10 anni:

Progetto grande di ateneo, Sapienza Università di Roma, anno 2021: Concepts in interaction with others and with ourselves: abstractness in social interaction, metacognition and mind wandering. Componenti: Francesca Bellagamba, Sabine Pirchio
Progetto medio di ateneo, Sapienza Università di Roma, anno 2021: Relations of Cool and Hot Executive Functions with Cognitive and Affective Theory of Mind in Preschool Children: The Intertwined Development of Cognitive and Social skills. Responsabile scientifico: Emiddia Longobardi, Componenti: Sabine Pirchio, Mara Morelli
Progetto europeo H2020, anno 2020: Traincrease - From Social Interaction to Abstract Concepts and Words: Towards Human-centered Technology Development.
Componente: Francesca Bellagamba
Progetto piccolo di ateneo, Sapienza Università di Roma, anno 2020 Effetti dell’alimentazione complementare a richiesta sullo sviluppo psicomotorio nei primi 2 anni di vita: uno studio su bambini nati pretermine. Componente: Francesca Bellagamba
Progetto piccolo di ateneo, Sapienza Università di Roma, anno 2020 “Il ruolo degli atteggiamenti etnici impliciti nel successo accademico degli alunni di scuola primaria e nel benessere degli insegnanti e degli insegnanti in formazione”, Responsabile scientifico: Sabine Pirchio
Progetto medio di ateneo, Sapienza Università di Roma, anno 2019: Affective meanings and their function in the psychological regulation of individual and social action.
An integrated analysis of modes of acquisition and dynamic of their use in interpersonal, social and clinical contexts. Componente: Francesca Bellagamba
Progetto di ateneo, Sapienza Università di Roma, anno 2019: "Relations of empathy, theory of mind and language with prosocial behavior in primary school children” Responsabile scientifico: E. Longobardi
Progetto piccolo di ateneo, Sapienza Università di Roma, anno 2019 “Essere studenti bilingui: la relazione tra bilinguismo, successo accademico, benessere percepito dagli studenti, pratiche linguistiche familiari e fattori di identità”, Responsabile scientifico: Sabine Pirchio
Progetto di ateneo, Sapienza Università di Roma, anno 2018 “Riferimenti a stati mentali nei testi scritti da bambini in età scolare: il ruolo delle abilità meta-rappresentazionali, linguistiche e sociali” Responsabile scientifico: E. Longobardi
Progetto medio di ateneo, Sapienza Università di Roma, anno 2018: Inner grounding of abstract concepts: the role of interoception and social metacognition. Componente: Francesca Bellagamba
Progetto piccolo di ateneo, Sapienza Università di Roma, anno 2018: “Giftedness, risorsa o vulnerabilità: studio dei profili di sviluppo psicologico in età evolutiva e stile genitoriale associato”, Componente: Sabine Pirchio
Progetto PRIN, anno 2017: Understanding how complementary feeding method longitudinally affects developmental outcomes in young children. Responsabile Scientifico Unità Sapienza: Francesca Bellagamba
Progetto grande di ateneo, Sapienza Università di Roma, anno 2017: Abstract concepts, language and sociality. Componenti: Francesca Bellagamba, Sabine Pirchio
Progetto di ateneo, Sapienza Università di Roma, anno 2017: “Funzioni comunicative e mind-mindedness nell’interazione madre-bambino e sviluppo linguistico: il ruolo del contesto e dell’età nel secondo anno di vita”, Responsabile scientifico: E. Longobardi
Progetto grande di ateneo, Sapienza Università di Roma, anno 2016: Theory of mind and psychopathology: Individual, relational and neurophysiological risk factors of feeding disorders in 0-3 children. A study on the effectiveness of different intervention strategies. Componente: Francesca Bellagamba
Progetto di ateneo, Sapienza Università di Roma, anno 2015 “Conoscenza sociale e competenza linguistica nei primi tre anni di vita”, Responsabile scientifico: E. Longobardi, componente: Francesca Bellagamba.
Progetto piccolo di ateneo, Sapienza Università di Roma, anno 2014: Relazione tra capacità di inibizione e propensione al rischio in bambini di età prescolare. Responsabile scientifico: Francesca Bellagamba
2014-oggi Progetto di ricerca (collaborazione scientifica) “Adattamento italiano del questionario Language Use Inventory (LUI: D. O’Neill 2009) (Referente: E. Longobardi).
Progetto di ateneo, Sapienza Università di Roma, anno 2014: “Teoria della mente implicita ed esplicita in età scolare: correlati linguistici e socio-affettivi” Responsabile scientifico: E. Longobardi
2012-2019 Progetto di ricerca (collaborazione scientifica) “Adattamento Italiano del questionario Language Development Survey (LDS: Achenbach & Rescorla 2000) (Referenti: L. Rescorla, Bryn Mawr, US; A. Frigerio Istituto Scientifico E. Medea, Lecco; E. Longobardi (Sapienza Università).
Progetto europeo LLP 2012-2015 “School and family together for the integration of immigrant children” Responsabile scientifico: Sabine Pirchio
Progetto europeo LLP 2010-2012 “Let’s become a bilingual family!” Responsabile scientifico: Sabine Pirchio

 

 

Nomi dei frequentatori (qualifica): Rosa Ferri (PA), Emiddia Longobardi (PO), Francesca Bellagamba (PA),

Luisana Rispoli, Psicologa e Specialista in Psicologia della Salute; Elvira Caramuscio, Psicologa e Dottore di Ricerca; Maria Landi, Psicologa Psicoterapeuta e Dottore di Ricerca; Daniela Onofrio, Psicologa e Specialista in Psicologia della Salute; Morena Farese, Psicologa e Dottore di Ricerca. Collaborano inoltre Psicologi Specializzandi in Psicologia della Salute.

 

MODALITA' DI PRENOTAZIONE DELLA STANZA: Prenotazione tramite mail del referente: sabine.pirchio@uniroma1.it

Dirigente per la sicurezza (doc. del 6-2-17): Ferri (Lab Valutazione del Linguaggio)

© Università degli Studi di Roma "La Sapienza" - Piazzale Aldo Moro 5, 00185 Roma