Communication for archaeological heritage

Teachers: 
  • Nizzo, Valentino
  • Scope: 
    Economy, management and communication
    SSD: 
    SPS/08
    Code: 
    10600843
    CFU: 
    3
    Aims: 

    The course, born from an agreement between Sapienza and the National Etruscan Museum of Villa Giulia, aims to provide an overview of the problems, perspectives and opportunities of communication applied to archeology, examining concrete cases and best practices. The heart of the course will focus on the concepts of public archeology, participatory archeology and, more generally, all possible forms of communication of archeology to the public, both from a scientific and a popular point of view, through the various possible channels of communication. , analog and digital: from social media to the museum theater, from the excavation site to the museum, from cinema to videogames, from contemporary art to comics, to name just a few possible examples.

    Course organization: 

    The lessons will have both a frontal and a seminar character and may include practical applications where the conditions exist, with particular regard to the case of the National Etruscan Museum of Villa Giulia.

    Semester: 
    2
    Bibliography: 
    • V. Nizzo et alii, “Archeologia è partecipazione”, in Forma Urbis XXI, 9, Settembre 2016, fascicolo monografico.
    • A. Falcone, A. D’Eredità (a cura di), Archeosocial. L'archeologia riscrive il web: esperienze, strategie e buone pratiche, Mozzecane 2018.
    • V. Nizzo, Comunicare il Museo Etrusco, in “Il Capitale culturale”, 20, 2019, pp. 451-87.
    • G. Volpe, Archeologia pubblica. Metodi, tecniche, esperienze, Roma 2020.
    • E. Bonacini, Digital storytelling nel marketing culturale e turistico. Manuale pratico con esempi applicativi, Flaccovio editore 2021
       

    Optionals:

    • C. Dal Maso, F. Ripanti (a cura di), Archeostorie. Manuale non convenzionale di archeologia vissuta, Milano 2015. 
    • S. Pallecchi (ed.), Raccontare l’Archeologia. Strategie e tecniche per la comunicazione dei risultati delle ricerche archeologiche, Atti del convegno (Policastro Bussentino 2016), Firenze 2017.
    • F. Pignataro, S. Sanchirico, C. Smith (eds.), Museum.dià. Chronos, Kairòs e Aion: Il tempo dei musei, Atti del II convegno internazionale di museologia (Roma 2016), Roma 2018.
    • C. Ingoglia (a cura di), Il patrimonio culturale di tutti, per tutti, Bari 2018.
    • M. Valenti, Ricostruire e narrare. L’esperienza dei Musei archeologici all’aperto, Bari: Edipuglia, 2019.
    • V. Nizzo (a cura di), Storie di Persone e di Musei: persone, storie, racconti ed esperienze dei musei civici di Lazio, Umbria e Toscana tra tutela e valorizzazione, Roma 2019, pp. 17-61.
    • S. Pescarin (a cura di), Videogames, Ricerca, Patrimonio Culturale, Milano, Franco Angeli, 2020.
    • E. Bonacini, I musei e le forme dello storytelling digitale, Aracne editore 2020
    • I. Toffoletti (a cura di), Chiusi per covid. Aperti per cultura. Musei e comunicazione digitale. Bilancio e prospettive, Roma 2021.
    Exams: 
    04/06/2024 - 14:00
    02/07/2024 - 14:00
    02/09/2024 - 14:00
    07/10/2024 - 14:00
    More: 

    The course will include visits and lessons at the National Etruscan Museum of Villa Giulia. If conditions permit, it will be possible to arrange visits and lessons in other locations as well. The involvement in the lessons of professionals of the sector is foreseen. The implementation of practical digital archaeological communication activities is being evaluated with the University

    © Università degli Studi di Roma "La Sapienza" - Piazzale Aldo Moro 5, 00185 Roma